duminică, 11 aprilie 2010

ce e bine si ce e rau

Ce e bine si ce e rau in viata? Cum putem defini binele sau raul?

Cu aceste intrebari multi oameni si-au omorat neuronii de-a lungul existentei noastre pe acest pamant si putini au reusit sa inteleaga cu adevarat. Religiile sunt puternic axate si isi canalizeaza intreaga energie spre a face o distinctie dintre cele doua 'forme' si pentru a lupta in favoarea binelui. La fel si moralistii si creatori de reguli si legi cauta sa faca o delimitare clara intre ce e rau si ce e bine. Dar haideti sa analizam dintr-o alta perspectiva..si anume cea energetica.

Despre bine si rau

Pentru mine intregul univers este energie! Iar astrologia este un instrument care ne permite sa intelegem cu se manifesta aceasta energie. Este doar un instrument, unul dintre numeroasele instrumente...dar poate cel mai sofisticat si elaborat. Dar nu vorbim de astrologie acum.

Daca privim din acest punct al energiei atunci binele si raul ar reprezenta doua forme pe care energia o imbraca, doua polaritati. Aici ajungem la ceea ce filosofia orientala defineste ca si Yin si Yang. Adica principiul masculin si cel feminin, plus si minusul etc. Pe scurt este vorba de doua forte aparent opuse dar care impreuna formeaza un intreg unitar. Si aici este din punctul meu de vedere cheia pentru a intelege mai bine raul si binele.

Binele si raul exista deopotriva si ele se afla intr-o relatie de interdependenta. Unul nu poate exista fara celalalt. Binele nu poate exista fara rau si invers. De ce? Un raspuns simplu ar fi ca nu ai mai avea grade de comparatie. Binele este bine pentru ca se raporteaza la ceva...la acel rau. Adica Yang este Yang pentru ca se raporteaza la opusul/complementarul sau Yin. Impreuna formeaza un tot unitar si ele nu pot exista separat. Ce inseamna in mod practic acest lucru:

1. In lumea in care traim binele si raul sunt omniprezente si se afla intr-o stare de echilibru. Asa au fost si asa vor fi dintotdeauna. Nimic si nimic nu a putut si nu va putea schimba acest lucru. De ce? La fel de simplu: lumea in care traim este doar o etapa in evolutia noastra si reprezinta o scena pe care noi trebuie sa invatam anumite lucruri si sa evoluam. Iar aceasta lumea este guvernata de un set de reguli si legi...le-am putea denumi legi karmice.

2. Orice lucru , eveniment ,activitate care se produce in aceasta lume este si 'buna' si 'rea' in acelasi timp. Orice lucru care ni se intampla in viata este si bun si rau in acelasi timp. Hmm...Dane vorbesti tampenii? ...Oare? Hai sa luam niste exemple. Cand cineva castiga putem spune ca se intampla un lucru bun si nu ar fi nimic rau. Dar faptul ca multi alti oameni si-au pierdut banii la aceea loterie ce reprezinta? Cineva isi pierde jobul...lucru rau, negativ...dar daca privim peste o anumita perioada de timp vedem acel om intr-o pozitie mult mai buna si daca ar fi ramas blocat in acel job ar fi ratat imense oportunitati.

3. Binele si raul sunt fatete diferite ale aceluiasi lucru. Doar perspectiva difera...ce e bine pentru mine tie poate ti se pare rau...sau invers. Asa ca tot timpul trebuie sa cautam sa echilibram lucrurile si sa incercam sa avem o perspectiva mai ampla.

4. Binele si raul ca si concepte sunt o creatie pur umana. Universul sau Dumnezeu nu lucreaza cu aceste concepte. De aceea in lumea noastra nu se produc doar lucruri bune ci si rele. Totul in univers este energie care prin polarizare (Yin si Yang) capata un dinamism care duce la creatie.

Eu de ceva vreme am incetat sa mai gandesc in termeni de bun sau rau. Prefer sa evaluez o situatie prin prisma oportunitatilor sau amenintarilor pe care mi le aduce. Si daca e sa folosesc o delimitare prefer sa folosesc pozitiv sau stresant. Si ma ajuta pentru ca incerc sa invat din fiecare experienta fara a emite judecati de valoare ... le-as numi prostesti. Ma ajuta sa inteleg ceea ce-mi poate aduce o relatie, o discutie, un telefon primit, o injuratura primita, o critica, o lauda.

Pe final sa va dau un exemplu practic din viata mea....stim cu totii ce iarna plina de zapada am avut. Eu merg in fiecare zi cam 15-20 de minute pana la birou. Deci am ocazia de a trai din plin senzatia zapezii topite , zloatei si piscinei din ghete. In primele momente atitudinea mea a fost una foarte negativa si automat am intrat intr-un mod defensiv. Incepeam sa gandesc in termeni de bine sau rau...ca e rau ca astia de la primarie nu fac nimic, ce naspa e cu baltile astea, ca boul ala m-a stropit etc....dar la un moment dat (si asta vine cu practica) am realizat ceea ce faceam si am schimbat modul in care vedeam situatia. Brusc toate lucrurile pe care le amplificam nu mai aveau valoare. Da ...ploua si e zloata afara si sunt ud la ghete. Dar oare acum 2 saptamani nu am zis eu ca imi iau cizme de cauciuc? Am luat? Nu. Atunci insemna ca apa de la ghete este rezultatul unei lipse de actiuni din trecut. Si usor , usor am reusit sa evaluez mult mai corect situatia si sa imi dau seama ca lucrurile stau cu totul altfel. In loc sa ma plang am devenit mai atent pe unde calc si sa anticipez cand va trece o masina sa ma stropeasca. Zapada nu e buna si nici rea...ea doar exista. Asa viata noastra nu e nici buna nici rea....ea doar exista!

Dan

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lista mea de bloguri

www.TOP21.ro

ze list

Z LIST RANK

Lifestyle Blogs - BlogCatalog Blog Directory